La belle indifference

بی تفاوت زیبا

La belle indifference

بی تفاوت زیبا

سنگان سیتی

سلام 

۹ ماه از شروع به طرحم میگذره و تازه امروز تصمیم گرفتم در مورد اینجائی که هستم بنویسم! 

اینجا شهر سنگان هست. نیمچه شهری در نزدیکی شهر خواف از ولایات استان خراسان رضوی(!) که به خاطر معادن غنی سنگ آهنش مردم یه دفه پولدار شدن و نمیدونن چه طور خرجش کنن! 

اینجا حدودآ ۴ ساعت تا مشهد فاصله داره. 

مردمش اکثرآ اهل تسنن هستن. لهجه شون اونقدر غلیظ و عجیب و غریبه که حتی من که مشهدی هستم هم بعد از ۹ ماه به سختی درک میکنم! 

اینجا مرز افغانستانه و البته فرهنگشون چندین درجه از افغانی ها هم عقب تره! 

یکی از روستاهائی که تحت پوشش منه فقط 10 دقیقه تا مرز فاصله داره و هفته ای یه نفر از مردم روستا که از گرسنگی به قاچاق مواد مخدر روی میارن در درگیری ها کشته میشن (به فیض شهادت نائل میان!) 

خدائیش دوری از خانواده و تنهائی و افسردگی و رفیقای ناباب و جنس ناب(!) اگه در دسترس آدم باشه و معتاد نشه واقعآ پاستوریزه یا بهتره بگم دیوانه است!

۹ ماه پیش اومدم اینجا تا شاید بتونم درس بخونمُ رزیدنتی روان قبول بشم. اما این مردم محترم پرتوقع و بهتره بگم طلبکار اونقدر روی nerve مبارک ما رژه رفتن که یکی دو ماه مونده به امتحان گفتم خر ما از کره گی دم نداشت! بی خیال شدیم و جزوه ها رو بوسیدیم گذاشتیم کنار! 

پس فردا امتحانه و من بعد از قریب 70 روز دارم به وطن دلبندم مشهد برمیگردم! در حالیکه باید علاوه بر مداد و پاک کن یک "تاس" هم سر جلسه همراه خودم ببرم! 

خوب چه کار کنم؟! 

5 ماه دیگه طرحم تموم میشه و تصمیمات اعجاب انگیز و نسبتآ متهورانه ای برای بعد از اون دارم...

نظرات 17 + ارسال نظر
همکار جمعه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 12:59 ب.ظ

افتخاری دیگر برای وزارت بهداشت
با انتشار کارنامه های آزمون دستیاری علت قبول نشدن بسیاری از شرکت کنندگان در رشته هایی که نیاز به نمره و حتی رتبه های پایین تری داشتند مشخص شد:
در بسیاری از رشته ها از جمله پزشکی اجتماعی( در هر سه دانشگاه ارائه کننده)، جراحی در دانشگاه های قزوین،بندر عباس،کاشان وداخلی شهر کرد یا رادیو لوژی کرمانشاه یا اعصاب ایران یا داخلی گیلان و مازندران یا رادیو لوژی زاهدان .... حتی یک نفر از سهمیه ازاد پذیرفته نشده اند و تمام ظرفیت توسط سهمیه های ایثارگران،مناطق محروم،خانم ها،نخبگان و البته مدیران اشغال شده است. !!! این در حالی است که افراد سهمیه ای باید 80% نمره آخرین فرد قبولی در سهمیه آزاد را کسب کنند و چطور این رشته ها بدون فرد قبولی در سهمیه آزاد پر شده اند از عجایب دولت نهم و وزارت عدالت محور بهداشت است.!!!!

یه همکار چهارشنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 01:23 ب.ظ

سلام ............................ واقعا متعجب شدم وقتی این مطالب رو در شبکه دیدم . چون به هیچ عنوان این گفته ها(سنگان سیتی) درست نیست و صحت نداره . نمی دونم چه طور به این نتیجه رسیدی. ولی خودمن به عنوان پزشک 4سال دراین شهر خدمت کردم و به هیچ عنوان این مطالب رو تایید نمی کنم . من شهرهای زیادی رو رفتم و این قضاوت شما رو در مورد این شهر،مردم عزیزش،مهمتر از همه فرهنگشون و ...
رو درست نمی دونم . ""توصیه: برقراری ارتباط در شرایط مختلف با فرهنگ های مختلف خیلی مهمه .. هیچ وقت سعی نکن در مورد کسی یا کسانی این طور صحبت کنی../ همیشه خودت رو در حضور خدا احساس کن""
یه همکار=== یه همشهری
موفق باشی
lv' fv j,

روزگار دیگه شنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 11:21 ق.ظ

یا شوهرش افغانیه یا .....
.............
.........
......
شایدم..............!!!!! واییییییییییییییییییییییییییییییییی

منتظر باش شنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 11:25 ق.ظ

باور کن اگه هر چه سریعتر مطالب سنگان رو حذف نکنی.از هر چی دیدی و شنیدی دلگیر نشی.......................................................
فهمیدی احق !! نترس مو مشدیٌم .حالتو میگیرم

قاتل شنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 11:27 ق.ظ

::: منتظر باش نزدیک میشه ............ چندروز دیگه بیشتر فرصت نداری تا وبلاگتو با اون ژیوند های مسخرش حذف کنی////////// ببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییشششششششششششششششششششششششششششششششششششششششششششششششششششششششششششششششششعععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر...

حمید چهارشنبه 8 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 03:55 ب.ظ

خیلی نامردی - نون و نمک ماروخوردی نمکدون و شستی ولی بازم بهت چیزی نمیگیم چون جوونی و خام برو از بزرگترهات بپرس بچه
زود قضاوت نکن چونکه آنچه بر خود می‌پسندی بر دیگران هم بپسند
امیدوارم که توی حرفات تجدید نظر بکنی
برو بچ محله بهداری

کسی که مادر تو گائید چهارشنبه 8 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 03:58 ب.ظ

کون گشاد اگه سنگان بودی لخت مادرزاد می فرستادمت پیش مامانت بچه کونی مادر قبه اسکول مرتور گام کسته ننه دات کام
مادر مست مادر جنده کسته خوور

[ بدون نام ] شنبه 16 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 01:34 ق.ظ

مثل اینکه حق با نویسنده بوده!!

مش قربو جمعه 6 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 06:17 ب.ظ

دخترخانم مثل اینکه آقای جلالی زیاد پاپیچت شده بود از عظیمی چه خبر

یک نصیحت کننده جمعه 6 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 06:22 ب.ظ

قابل توجه شما و کسانی که در مورد سنگان چیزی نمیدونن:


سنجان یا سنگان نام شهری بوده در خراسان بزرگ یا بخش کوهستان آن (که قُهستان نیز نامیده شده و جنوب استان خراسان امروزی است). در فرهنگ دهخدا سنجان را در نزدیکی مرو گفته:

سنجان: معرب سنگان. قریه‌ای بود بر دروازه‌ی شهر مرو که آنرا «ورسنگان» می‌گفتند. (فرهنگ فارسی معین). قریه‌ای است نزدیک دروازه‌ی شهر مرو و یکی از دروازه‌های این شهر به این نام موسوم است. (معجم البلدان).

اما در درآیه‌ی «شاه سنجان» آمده که: قریه‌ای است موسوم به سنگان (سنگان پایین) و هم در نزدیکی‌های تربت حیدریه نیز قریه‌ای است موسوم به سنگان (سنگان بالا).

در پایگاه «تاریخ خواف» چنین می‌خوانیم:

واژه سنجان معرب سنگان است. حمدالله مستوفی در «نزهة القلوب» این محل را به نام سنجان یا سنگان از قصبات و توابع خواف معرفی می‌کند و در گویش محلی اهالی خواف این نام را سنگون و سنگویه به کسر اول تلفظ می‌کنند. مقدسی آبادی‌های هم نام این محل رادر مرو و رجاب سنجان خوانده است. و استفری جزء بلاد نیشابور از سنگان یاد کرده است. هم چنین در ۵ کیلومتری اراک شهری به نام سنجان وجود دارد که قبلأ سنگان بوده و با ورود اعراب به سنجان تغییر می‌کند. قوی‌ترین اعتبار در نامیدن محل به سنگان وجود معادن عظیم سنگ آهن در محل است که نام خود را به قصبه و شهر داده است که ابتدا سنگاهن و کم کم به صورت سنگان درآمده است. شناسایی این معادن به قول «حافط ابرو» به ۶۰۰ تا۷۰۰ سال پیش می‌رسد


در ضمن برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سنگان می توانید به وب سایت http://www.sangancity.blogfa.com/ مراجعه فرمائید و بعد قضاوت کنید

دوست جمعه 6 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 06:23 ب.ظ


تاریخ بخش سنگان:

که مغرب آن سنجان است بعنوان مرکز بخش در فاصله ی 24 کیلومتری شرق شهر خواف واقع شده که از شمال به تایباد ، از جنوب به شهرستان قائنات و بخش جلگه زوزن از شرق به کشور افغانستان و از غرب به شهر خواف منتهی می گردد که شهر سنگان با محدوده قانونی 233 هکتار و حریم آن مطابق ماده 99 (8479) هکتار و بیش از (1500)خانوار و بیش از 8000 نفر جمعیت شهری 18000 نفر جمعیت روستایی را در خود جای داده که با بافتی قدیمی و مردانی وزین در کویری کم و بیش جاندار و همدم آدمی زاد قرار گرفته است هنگامی که وارد آن می شوید خود را در اعماق تاریخ می بینید ، قلعه ای با برج و بارویی سطبر که بیا نگر قدمت تاریخی هزار ساله آن است درخت دیرپای حیات سنگان هنوز ریشه در خاک بکر گذشته داردکه می توان با آثار به جا مانده از ادوار قبل آن را نگار خانه خواف و صحنه فاخر یک نوع زندگی دانست که عصری جزعصر ما تعلق دارد اهالی محلی در گویش محلی به آن( سنگون یا سینگو )نیز می گویندکه شاید به قوی ترین اعتبار در نامیدن سنگان و جود معادن عظیم سنگ آهن آن است . این بخش دارای دو دهستان بستان و پایین خواف و 18 روستا دارای سکنه و 20 آبادی می باشد و در سال 71 بخشداری و در سال 1374 شهر داری رسماً شروع به کار نمود .

شرایط اقلیمی بخش سنگان:

آب و هوای کویری گرم و خشک ، تابستان گرم و سوزان با باد های موسمی بیست روزه ، زمستان های سرد و خشک ، متوسط بارندگی 150 میلی متر در سال متوسط سرعت باد در این منطقه 50 کیلومتر در ساعت است .

ماکزیمم سرعت درجه حرارت 35 درجه سانتی گراد و مینیمم 11- درجه سانتیگراد ثبت شده است .

موقعیت جغرافیایی :

سنگان در استان خراسان با مساحت 315 کیلومتر مربع با 123 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان و با جمعیت بخش 6000 نفر است در مرکزیت طول جغرافیایی 30 درجه و 60 درجه = و عرض جغرافیایی 30 درجه و 34 درجه = واقع است وار تفاع متوسط منطقه 1700 متر از سطح دریا می باشد .

مراکز علمی و فرهنگی سنگان :

سرزمینی که اکنون سنگان نامیده می شود در بیابان های فراموش شده خراسان از سالها مرکز دیانت و علم و فرهنگ بوده است که شرافت ایرانی را حفظ و به اقصی نقاط جهان انتقال داده است به قول « فردیناند یوستی » دانشمندآلمانی که می گوید: شرافت ایرانیان قدیم را باید در پیش پارسیان هندوستان جست . زیرا همین مردان دارالمؤمنین سنگان بودند که در دو مرحله به هندوستان مهاجرت نمودند :

الف)هنگامی که زرتشتیان در سال 18 هجری تاب مقاومت در برابر نیروی قاهر مسلمان را نداشتند .

ب) بعد از اجرای مسئله کشف حجاب عده ای زیاد از اهالی سنگان برای حفظ مفسداتو حریم عفت خانواده به افغانستان و هندوستان مهاجرت نمودند و در آنجا به نام سنگان (سنجان) آبادی را تشکیل دادند .

که سراینده قصه ی سنجان (بهمن کیقباد) بیانگر و اثبات کننده مدعاست .

در حال حاضر یک باب حوزه ی علمیه با 50 طلبه در سنگان مشغول فعالیت زیر نظر استاد جناب مولوی حبیب الله طاهری و دیگر علمای سنگان در زمینه های علوم صرف و نحو ، فقه ، حفظ قرآن مجید می باشد .

مدارس موجود در شهر سنگان

1- دبیرستان پسرانه 1واحد

2- مدرسه راهنمایی پسرانه 2 واحد

3- دبستان پسرانه 4 واحد

4- دبستان دخترانه 4واحد

5- دبیرستان دخترانه1 واحد

6- مدرسه راهنمایی دخترانه 1 واحد

7- مدرسه راهنمایی شهید رازقی

8- مهد کودک یک واحد (بهزیستی )

9- هنرستان پسرانه 1 واحد

10-پیش دانشگاهی پسرانه 1 واحد

که تمام این مدارس به جز دو مورد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 22 بهمن 57 ساخته شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است .

از دیگر مراکز علمی دینی در بخش سنگان حوزه علمیه تعلیم القرآن نشتیفان وهم چنین چند مدرسه در مقاطع مختلف ابتدایی راهنمایی و دبیر ستان که تعداد آنها به 48 واحد آموزشی می رسد که با ساخت و تجهیز همه این مدارس باعث شده جوانان به ویژه دانش آموزان دختر بارغبت تمام به تحصیل ادامه داده و این روند رشد چشمگیر داشته است به طوری که امروزه در تمام روستاهای بخش سنگان افرادی با مدارک فوق دیپلم و لیسانس به چشم می خورد به طوری که امروز به یمن انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی ایران تمام روستاهای 20 خانوار و عشایر دارای مراکز آموزشی ثابت و سیار می باشند .

کشاورزی سنگان و دامداری :

کشت دیم که بیشتر به محصولات جو و گندم تعلق دارد ولی دو عامل اصلی مانع رشد کشاورزی و بهره وری از استعداد های طبیعی منطقه گردیده است :

الف-عدم موافقت با حفر چاه عمیق

ب- جلو گیری شدید منابع طبیعی و جنگلبانی از کشت دیم

این عوامل با سایر پدیده های اقلیمی و اجتماعی دست به دست هم داده که هر سال جمعیت فعال به صورت کارگر ساختمانی عازم شهر ها یا در کوره های آجر پزی تن به کار غیر تولیدی مفید با شرایط طاقت فرسا بدهند . که امید است با پیاده شدن آرمان های محرومیت زدایی چاره ای اندییده گردد .

البته در حوزه جغرافیایی سنگان چشمه سار هایی با اندک آبی که جریان دارد با روشی سنتی کشاورزی مرسوم است .

محصولات کشاورزی بخش سنگان :

گندم ، جو ، پسته ، زیره سبز ، سیر ، پیاز ، تولید و تکثیر نهال کاج ، سرو و گل در حد تولید انبوه بوده و نیاز به برنامه ریزی و توجه خاص کارشناسان مربوطه را دارد.

هر چند که شغل اصلی مردم دامداری و کشاورزی سنتی است اما با درامد بسیار پایین زندگی با سختی می گذرانند وبه لحاظ شوری آب و سختی زمین کشاورزی در این بخش صنعتی شکل نگرفته است و به گونه ای که یک چاه عمیق در بخش وجود ندارد

مشکلات دام:

به علت حضور 15 ساله افاغنه و تخریب بی رویه مراتع و عدم برنامه ریزی و تفکیک مراتع و خوشکسالی های متوالی و وزش بادهای موسمی 120 روزه مراتع مناطق فقیر و همه ساله شاهد کاهش جمعیت دامی بخش و افزایش آمار بیکاران در منطقه می باشیم .

بزرگترین مشکل بخش سنگان :

بی کاری بزرگترین پدیده نمایان و آشکاری است که جوانان بخش با آن دست به گریبانند که با توجه به حضور 15 ساله افاغنه در همجواری با کشور افغانستان قشر عظیمی از نیرو های کار از بخش وادار به مهاجرت فصلی نموده است و این قشر فعال بر اثر مهاجرت فصلی دچار سر خوردگی و شیفته و شیدایی کاذب شهر گردیده و برای همیشه زادگاه اجدادی شان را ترک می کنند و خود را بدست تقدیری مبهم می سپارند که امید است .

بچه های تشن جمعه 6 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 06:25 ب.ظ

رییس کمیته معدن مجلس:
30‌درصد معادن سنگ‌آهن کشور به سنگان خواف تعلق دارد


کارخانه ذوب آهن خواف با ظرفیت یک‌میلیون و 600‌هزار تن در زمینی به مساحت 300 هکتار به زودی به مرحله کلنگ‌ز‌نی می‌رسد.
به گزارش ایسنا، محمدرضا سجادیان رییس کمیته معدن مجلس از احداث کارخانه ذوب‌آهن و مجتمع فولاد و آهن اسفنجی در خواف خبر داد و گفت:


سال گذشته با مجوز وزارت صنایع و معادن کنسرسیومی با محوریت انجمن فولاد ایران و متشکل از 8 شرکت فولادی در سطح کشور تشکیل شد و جواز تاسیس به نام این کنسرسیوم و برای معدن سنگ‌آهن خواف و ایجاد کارخانه ذوب آهن با ظرفیتی در حدود یک‌میلیون و 600‌هزار تن صادر شد. وی ادامه داد: مجوزها در تابستان سال 86 صادر شد و امیدواریم به زودی کلنگ‌زنی این پروژه عظیم، در کنار راه‌آهن خواف - سنگان - هرات و معادن سنگ‌آهن خواف، نویدبخش توسعه شرق کشور باشد

س سه‌شنبه 15 دی‌ماه سال 1388 ساعت 11:51 ب.ظ http://sangan30ty.blogfa.com

اطلاع رسانی در مورد مراحل مختلف طی شده آزمون استخدامی سنگ آهن سنگان و آشنایی قبولشدگان با هم در وبلاگ http://sangan30ty.blogfa.com/

بیتا چهارشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 12:29 ب.ظ http://brenjak.blogfa.com

البته حق با تو است روزی آمدی سنگان همان شب اول فهمیدم کونی هستی . تو را خدا کمی از کردنت می نوشتی ۰ بابا چند دفعه با مسئول داروخانه خوابیدی ؟ یادت رفته شب با بچه عظیمی چه بلایی سرت در آوردند . خلایق هرچه لایق...
تو از نماز .و اذان عص چه می دانی مجوسی. من هم مشهدم ابتای سناباد بیا تا آشنا بشیم اگه جگر داری بیا با هم ....

یه جوجه روانشناس بالینی سه‌شنبه 12 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 07:44 ب.ظ

خانم مریم باغبان خفه شده یا بکونمت خفه

منگل چهارشنبه 21 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 03:17 ق.ظ

مااااااااااااااااااااااااااااااااااا !!!!!!
وبلاگ به گند کشید ه شد !
حالا چرا دیگه توش نمی نویسی؟!

[ بدون نام ] دوشنبه 18 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 09:05 ق.ظ

سعادتی بوده که نصیبت شده خانوم محترم،دهنتو با آب بشوی و بعدش بگو سنکان شریف

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد